İran ve uluslararası arabulucular (Rusya, Çin, ABD, Fransa, Almanya, İngiltere ve AB) arasında varılan tarihi anlaşmanın evrakı üzerindeki mürekkep henüz kurumadan Rus iş dünyası İran’a akın etti. Gerçi şunu kaydetmek gerekir ki, Rus ve İranlı iş adamları arasında çeşitli yönlerdeki işbirliği aralıksız devam etti, hatta son bir yılda yoğunluğu kat kat arttı.
Uzmanların verdiği bilgiye göre, İran sivil havacılığı en az 400 uçağa ihtiyaç duyuyor. Ülkenin filosu hızla tükenmekte, çünkü uçaklar eskiyor ve nükleer politikası yüzünden İran’a uygulanan yaptırımlar bu uçakların modernizasyonunu imkansız kılmıştı.
Şimdi, anlaşmanın imzalanması ve yaptırımların iptal edilmesiyle İran’ın sivil havacılığı değişebilir. Ülkenin filosu modernizasyondan geçiyor ve eski uçaklar yavaş yavaş havalimanlarından müzelere taşınıyor.
Rusya Devlet Duması milletvekili Vladimir Gutenev, bu konuyla ilgili şunu söyledi: “İran’ın şimdi filosunu çeşitlendireceğinden şüphe etmiyorum. Amerikalı Boeing ile Avrupalı Airbus’ın en büyük siyasi ve ekonomik rakibi, Rus uçaklardır. Bu, şimdilik SSJ-100’dür ancak sanırım yakında MC-21’i de teklif edebiliriz. İlk aşamada 5 adet, daha sonra 10 adet SSJ satabiliriz.”
Bu tip uçaklar şu anda Meksika, Laos ve Endonezya’ya teslim ediliyor. Mısır hava yolu şirketi Egypt Air de 24 adet SSJ-100 satın almayı planlıyor, sözleşme bu yılın sonlarında imzalanabilir. Muhtemelen Çin de SSJ-100’ü işletecek. Her bir uçağın katalog fiyatı 36 milyon dolar.
Hiç şüphesiz, Rusya ve İran arasında sivil havacılık alanı dahil yakın ekonomik işbirliği, ikili ilişkilerin güçlenmesinde önemli bir faktör. Bu faktör, bölgede güvenlik ile istikrarın sağlanması için temel oluşturuyor.