30 ülkeden yaklaşık 1.000’e yakın şirket fuar alanında kendi ürün ve hizmetlerini tanıtıyor. Fuara en fazla katılım sağlayan ülkeler Almanya, İtalya, Fransa, Avusturya, Çin ve Rusya. Ancak Türkiye’den katılan şirketlerin sayısı da az değil. Bazı Türk plastik ürün üreticileri ‘İnterplastica’ fuarın çalışmalarına uzun zamandan beri katılıyorlar. Ancak bu yıl Türkiye’den "acemiler" de var. Ankaralı sanayiciler Ankara Sanayi Odası'nın (ASO) davetiyle bir araya gelerek oluşturdukları kümeyi temsilen ‘İnterplastica’ fuarına birlikte katılıyorlar.
Radyo Sputnik'e konuşan Ankara Sanayi Odası Proje Koordinatörleri Zeynep Coşkun İşbilir ve Öznur Beşen, ihracatı geliştirme projesi çerçevesinde yaklaşık altı ay boyunca bu fuar için hazırlandıklarını ve Ankara’nın plastik sektöründe başarılı olan sekiz firmayla fuara katıldıklarını söylediler. Zeynep Coşkun İşbilir devamla şunları anlattı:
Türkiye 2023 hedefleri içerisinde 500 milyar dolar ihracat hedefi belirledi, şu anda bu hedefin 185 milyarını gerçekleştirmiş bulunuyoruz. Hedefe ulaşmak için de devlet sürekli olarak firmalara ihracatlarını geliştirmesi için destekler açıyor. Ekonomi Bakanlığı’nın açtığı bu destekle aynı sektördeki firmaları bir araya getirerek bir küme oluşturduk. Plastik kümemizde 14 firma var, hepsi plastik sektöründe faaliyet gösteren Ankara’nın iyi firmaları. 14 firmadan 8 firma ile birlikte fuara katıldık. Şu anda kümemizde bulunan 14 firmadan beş tanesi Rusya ile ticaretini devam ettiriyor. Bunların içinde gaz ve su sayaçları yapan bir firmamız var. Yine Rusya ile Pimapen işi yapan, yani kış bahçeleri yapan bir firmamız var. Ankara Sanayi Odası’nda 32 alt sektörümüz var ve bu 32 sektörün aslında tamamının Rusya’da karşılığı var. Yani hepsi birlikte iş yapabilecek durumundalar ve sadece bu ilişkiyi sağlayacak köprülere ihtiyacımız var.
"HEDEF PAZAR RUSYA"
Zeynep Coşkun İşbilir, Türkiye Cumhuriyeti Ekonomi Bakanlığı’nın yaptığı bütün pazar araştırmalarında ve ASO’nun daha önce aldığı danışmanlık hizmetlerinde Türk şirketleri için hedef pazarın Rusya çıktığını, bugün Rusya ile ilgili taleplerin Ekonomi Bakanlığı tarafından daha çabuk kabul edildiğini ve Rus yetkililerin de işbirliğine açık olduklarını vurguladı.
Biz bu fuar için çalışırken bir kaç duyurumuzu yaptık, Moskova Sanayi Odası ile görüştük, Rus Türk İşadamları Birliği ile konuştuk, Rusya-Türkiye Ticaret Ofisi ve Türkiye’deki Rus ofisleri ile görüştük. Genelde bu duyuruyu yaptıktan sonra bize dönüşler oldu. Çok da şaşırdık aslında. Çünkü buraya gelirken bizi Rusya'da ticaretin zor olduğu konusunda korkutmuşlardı. Buraya gelmeden bir hafta önce Kazan’a davet edildik. Kazan’da da bizim için potansiyel bir pazar olduğu söylendi. Bir sonraki ziyaretimiz kesinlikle Kazan olacak. Yani o potansiyeli de değerlendireceğiz. Sadece Moskova ile sınırlı kalmayacağız gibi gözüküyor. Biz bu coğrafyada komşu ülkeleriz ve birbirlerimizle ticaret yapmak zorundayız. Rusya’nın gerek büyüklüğü ve Türkiye’nin lojistik konumu sebebiyle bu ticaretin yapılıyor olması gerçekten elzem. Türkiye de Rusya’nın şu anda yaşadığı krizleri yaşadı ve hiçbiri uzun süreli olmadı. Yani ticaret devam edecek, burada o potansiyel var. Biz Rusya'yla ticaret yapmak istiyoruz.
"MEYDAN OKUYACAK KAPASİTEDELER"
Rusya’nın fuar alanlarını dolaşırken Türkiye’nin çeşitli bölgelerinden gelen üretici firmaların stantları ile karşılaşmak mümkün. Ancak ağırlık yine İstanbul kökenli şirketlerde. Zeynep Coşkun İşbilir’e göre, artık Ankaralı sanayiciler İstanbul kökenli şirketlere yurt dışında da meydan okuyacak kapasiteye sahipler.
Gerçekten Türkiye’nin sanayi devi İstanbul. Ama Ankara da artık İstanbul’a yetişmiş durumunda. Ankara’daki sanayi firmalarımız, İstanbul’daki firmalarla çok büyük rekabet içindeler ve başa baş gidiyorlar. Siyasi ve yönetim tamamen Ankara’da olduğu için firmalar kendilerine daha kolay muhatap bulabiliyor, ticaretle ilgili sorunlara daha çabuk çözüm bulabiliyor. Dolayısıyla aslında Ankara’nın İstanbul’dan çok büyük artıları var. Ve Ankara artık İstanbul ile arasındaki olan boşluğu kapatmak üzere. Bizim Rusya ticaretimizle ilgili İstanbul’dan veya Karadeniz’deki firmalardan arka kalan, negatif anlamda bizi sıkıntıya sokacak bir durumumuzun olmadığını düşünüyorum. Firmalarımız biraz daha atak yaparsa Ankara’nın İstanbul'un aksine daha avantajlı olduğunu düşünüyoruz.
"İLK İZLENİM OLUMLU"
ASO bu fuara Dusepark, Yedek Parça San.ve Tic., Elektromed Elektronik Sanayi ve Sağlık Hizmetleri A.Ş., Öznorm Ambalaj, Öz Dörtdivan Sanatsal Çerçeve San. Tic., Sunteks Plastik Ambalaj, Zetaş Kimyasal Ürünler ve Su Arıtma Sistemleri, Aybal Plastik Sanayi ve Ticaret gibi sekiz firmayla katılım sağladı, Ankara Sanayi Odası Proje Koordinatörü Öznür Beşen anlatıyor. ''Bu şirketlerin hepsi farklı pazarlarda kendi yerini bulup şimdi de Rusya'da denemek istiyorlar''. Almanya ve İtalya başta olmak üzere Avrupa pazarında ihracat yaptıklarını ve 16 ülkeden de ithalat yaptıklarını belirten Sunteks Plastik Ambalaj Genel Müdürü Esat Hısarcıklılar, Rusya pazarıyla ilgili fuara katılan firmaların ilk izlenimlerinin olumlu olduğunu söyledi.
"Pazarlara girişte fuarların önemini biliyoruz. Dolayısıyla deneyerek göreceğiz bunu. Bizim en büyük şansızlığımız Rusya’da şu anda derin bir krizin olması. Fakat biz bunu şansa çevireceğimiz bir fırsat olarak görüyoruz. B-2-B görüşmeler oldukça olumlu geçiyor. Tabii fiyatların detaylarına girdikçe ilerleyen zamanlarda daha net bir görünümün ortaya çıkacağını düşünüyorum. Türk işadamları olarak krize biraz alışkın insanlarız. Dolayısıyla biz krizleri her zaman fırsat olarak görüyoruz. Bugün burada bulunmazsak yarın kriz bittiği zaman bulunmamızın daha zor olduğu düşüncesindeyiz."
İLGİ BÜYÜK
Ankara Sanayi Odası’nın fuardaki standına Rus işadamları tarafından büyük ilgi var. Bunun nedenini anlatan Biznes-Klub şirketinin eşbaşkanı Marat Şihahmedov, ASO’nun fuara önceden iyi hazırlıklar yaptığını ve kendilerine B-2-B görüşmeleri düzenlemek için zamanında yetkiler verdiklerini söyledi.
Şihahmedov, Rus şirketlerin Türk üreticilerle iş yapmak istediklerini, onun için B-2-B görüşmelerin organize etmelerinde zorluk çekmediklerini vurguladı: "Bugün Türkiye’de üretilen ürünlerin kalitesi Rus gereksinimlerini karşılamakta ve rahatlıkla ABD’de ve Avrupa’da üretilen mallarLa rekabet edebilirler. Ne yazık ki yakın zamana kadar Türk malı ürünlerine talep oldukça yetersizdi. Çünkü Rusya pazarına ucuz Çin malları ve pahalı ama daha kaliteli sayılan Avrupa malları hakimdi. Şimdi Avrupa ile yaşanan zor dönemde Rusya gibi büyük bir pazara girmek için Türk şirketlere gerçek bir fırsat doğdu. En önemli husus, Türkiye’deki iş dünyası bu fırsatın farkında ve Rusya’nın pazarına girmekte istekli. Bir de buna Türkiye hükümetinin ihracat desteklerini eklersek, bu konuda Türk iş dünyasının başarılı olacağından eminim."