Türkiye İhracatçılar Meclisi üç ayda bir açıkladığı Beklenti Anketi'nin sonuçlarını açıkladı. Buna göre neredeyse her iki ihracatçıdan biri son çeyrekte yeni pazarlara mal sattı. Anket sonuçlarına göre, ihracatçı firmaların yüzde 38,6'sı ocak-mart döneminde ihracatını artıracağını öngörüyor.
Hedef pazarlar listesinin başında ise Rusya var. Türkiye ile Rusya arasındaki ihracat, petroldeki düşüş ve yaptırımlar nedeniyle Rusya ekonomisindeki kırılganlık sonucu bir yılda yüzde 15 düştü. Rusya, Türkiye'nin yedinci büyük ihracat pazarı. TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, "Kayıplara rağmen bütün sektörler Rusya ile ilgili beklenti içinde" dedi ve ekledi:
"DOLARLA MAL SATACAK PAZAR GEREKLİ"
Al Cezire'nin haberine göre jeopolitik risklerle geçtiğimiz yıl 3 milyar dolar kaybeden için öne çıkan bir pazar da ABD. ABD, hedef pazarlar listesinin ikinci sırasında. Büyükekşi, euronun dolara karşı kaybının arttığı bu dönemde, dolarla mal satacak pazarlara ihtiyaç olduğunu vurguladı.
Anket sonuçlarına göre ihracatçıların üç büyük sorunu, girdi, enerji maliyetleri ile hammadde fiyatlarındaki yükseklik. İhracatçılar gerileyen paritenin yarattığı fiyat ve karlılık baskısı ile bölgesel pazarlardaki sıkıntılar karşısında girdi maliyetlerinde iyileştirmeler olmasını istiyor. Petroldeki düşüşle birlikte ihracatçıların yüzde 73'ü enerji maliyetlerinde azalma bekliyor.
Petrol fiyatlarındaki düşüşün ardından üretim maliyetlerinde azalış bekleyenlerin oranı ihracatçıların neredeyse yarısı.
"DÖVİZ RİSKİNE ÖNLEM ALINMALI"
"Döviz kuru riskine karşı ihracatçılar önlem almalı ve ihracatçılarımız öncelikle kendi faaliyetlerinde para kazanmalı, faaliyet karına odaklanmalı, karı dövizdeki spekülatif hareketlere bağlamamalı"
Büyükekşi, ihracatçıların yılın ilk çeyreğine pozitif bir bakış açısıyla girdiklerini söyledi, dış finansman talebinin arttığını vurguladı:
"2014 yılının son çeyreğinde dış finansman talebinde bulunan firmaların oranı ise rekor seviyede yüzde 44,8 olarak gerçekleşti. 2015'in ilk çeyreğinde dış finansman talebinin olacağını öngören firmaların oranı, yüzde 45 mertebesi ile güçlü artış trendini devam ettiriyor. Özellikle ilk 500'deki büyük ihracatçıların yüzde 51'inin dış finansman kaynaklarına ihtiyaç duyması, vakit kaybetmeden finansman imkanlarının geliştirilmesi gerektiğine işaret ediyor"
Yunanistan'daki seçim sonuçlarının ihracata etkisini de değerlendiren Büyükekşi, yorum yapmak için şu anda çok erken olduğunu söyledi, Yunanistan'ın Türkiye ihracatında payının çok düşük olduğunu vurguladı.