Moskova ise, Rus iş adamlarının proje katılımın faydalılığını değerlendirmek için Nikaragua’ya özel bir görevle gideceklerini bildirdi.
Atlantik okyanusundan ten Pasifik okyanusuna yeni su yolu, ABD kontrolü altındaki Panama Kanalı'nın rakibidir. bu milli proje Nikaragua’ya ait ve Cumhurbaşkanı Daniel Ortega’nın yarattığı bir şeydir. Makamlar, kanalın ekonomiye bir ivme verecek. Fakat toprakların kanal için kullanıması için çok küçük tazminat alıp evlerini terk etmek zorunda kalacaklarından korkan birçok yerki insan, rojenin başlatılmasının arifesinde Managua başkentinde protesto eylemini düzenlediler. Eyleme katılan binlerce kişi Çinlilerin Nikaragua’da olmalarını istemediklerini açıkladı. Onlara göre bu, ekonomiyi olumsuz etkileyecek.
Nikaragua ile diplomatik ilişkilere sahip olmayan Çin kendisini desteklediği için Yatırımcı olan Hong Kong şirketi HK Nicaragua Canal Development Investment protestolar nedeniyle endişelenmedi. Çalışmalar planlandığı zamanda başladı. Daha önce projenin maliyeti 40 milyar dolar olarak değerlendirilirken gerçekleştirilme gününde ise 50 milyar dolar olarak değerlendrildi.
Rusya ile Nikaragua hükümetlerarası komisyonun toplantısı ardından 12 Aralık’ta Moskova, Rusya’daki zor mali duruma rağmen Rus şirketler temsilcilerinin proje katılımın faydalılığını değerlendirmek için Nikaragua’ya iş göreviyle gideceklerini açıkladı. Bu toplantıda özellikle bu proje ele alındı.
Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, Rusya’nın bu projeye katılmasının lobiciliğini yaptı. Temmuz ayında Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin Nikaragua Cumhurbaşkanı Daniel Ortega ile görüştü. Rusya’nın kanalın döşenmesindeki rolü iki lider tarafından ele alınıyordu. Bunun yani ABD’nin meyvesi olan Panama kanalının rakibi olan projeye Çin ile beraber katılmanın güçlü jeopolitik bir adım olduğunu düşünen Kamu Politikası Araştırma Merkezi müdürü Vladimir Yevseev şunu dedi:
«Bu: çok ciddi bir adımdır. Belli ki Rusya mali bakımından bu projeyi gerçekleştiremeyecekti.Bu projenin genellikle Çin tarafından finanse edilecek. Bence Çin masrafların büyük kısmını üstlenmeseydi Rusya o kadar pahalı projeye katılmayacaktı. Herhalükarda biz stratejik ortaklar olarak birbirimizi tamamlıyoruz».
Diplomatik kaynaklara göre Rusya kanalın döşenmesine askeri ve siyasi destek vermeyi yani inşaatın güvenliğini ve olası provokasyonlardan tesislerin korunmasını sağlamayı ı planlıyor. Bu amaçla Nikaragua Rus askeri gemilerinin ve uçaklarının Pasifik Okyanusunda ve Karayıp Denizinde kıyılarını devriye gezmesine için verdi. Aralık ayının başında Moskova Managua ile Rus askeri gemilerinin Nikaragua limanlarına basitleştirilmiş rejime göre girebileceği anlaşmayı imzaladı. Rusya bu göreve 2015 yılının ilk yarısında başlayabilir.
ABD Malakka Boğazı, Singapur, Cebelitarık, Süveyş ve Panama kanalları Boğazlarını kontrol ediyor. Bu nedenle uzmanlar, Nikaragua kanalının döşenmesini ABD’ye doğrudan meydan okuma olarak değerlendiriyorlar. Washington bu projeye siyasi muhalefeti harekete geçirir. Kanakın döşenmesine karşo protesto eylemlerinin ABD’nin katılımıyla düzenlendiği tahminleri bile var. Belli ki Pasifik Okyanusundan Atlantiğe giden yeni yol küresel siyasi ve ekonomik durumu bu projeyi desteklenen lehine değiştirecek. Bu projenin kullanma hakkı 100 yıllık süre için çoktandır HK Nicaragua Canal Development Investment’e verilmişti.
Nikaragua kanalının inşaatı başladı
01:03 26.12.2014 (güncellendi: 17:20 05.10.2015)
© SputnikDünya. Harita
© Sputnik
Abone ol
Yerli halkın ve ekolojistlerin itirazlarına rağmen 22 Aralık’ta Nikaragua kanalının inşaat çalışmaları başlatıldı. Yatırımcı ve müteahhit olan Hong Kong şirketi HK Nicaragua Canal Development Investment, kanalın inşaatının çevre ve turizme zarar vermeyeceğini söylüyor.