EKONOMİ PANORAMA

Pandemi sonrası süreçte yükselen trend: Araç kiralama sektörü

Yolcu360 CTO'su Utku Altınkaya, Erdal Kaplanseren’le Ekonomi Panorama’ya konuk oldu. Altınkaya, araç kiralama sektöründen, paylaşımlı yolculuğa ilginin artmasından ve yurt dışı operasyonları için gereken teknolojik altyapılardan bahsetti.
Sitede oku
Yolcu360’ın sektörde 9 yıldır var olduğunu kaydeden Altınkaya, şunları söyledi:
“Yolcu360 hayatına 2015 yılında başladı. Teknoloji odaklı bir şirket olarak araç kiralama sektöründe yer aldık. Ne yapıyoruz peki? Biz bir pazar yeriyiz. Farklı tedarikçilerden yani araç kiralama şirketlerinden araçları getiriyoruz. Tek bir site ve uygulama üstünde topluyoruz ve onları listeliyoruz. En uygun fiyatlı, kullanıcıya tam uygun olan araçlara ulaşımı sağlıyoruz. Ardından kiralama sonrası süreç başlıyor. Burada da çok iddialıyız. Bizim 7 gün 24 saat hizmet veren bir çağrı merkezimiz var. Aynı zamanda müşteri odaklı ve müşterilerimizin memnuniyetine odaklı bir şirket olduğumuz için yüzde 100 iade garantimiz var. Bu, sektör için özel bir durum. En ufak bir memnuniyetsizlik veya mağduriyette bunu hemen gideriyoruz. Tüketicilerimizin memnun olmasını kesinlikle sağlıyoruz. Sektörün geneline bakarsak, Yolcu360’ın marka bilinirliği Türkiye’de oldukça yüksek. Araç kiralama denilince akla gelen ilk markayız diyebiliriz.”
Araç kiralama sektörünün pandemiyle birlikte büyüdüğüne dikkat çeken Utku Altınkaya, hedeflerinin Avrupa pazarına açılmak olduğunu ifade etti:
“Türkiye’de bu sektör, pandemiyle birlikte büyümeye devam etti. Pandemiden daha az etkilenen bir sektör oldu. Bu süreci iyi değerlendirdiğimizi düşünüyorum. Teknoloji yatırımlarımızı artırdık, ekibimizi büyüttük ve ürünlerimizi çeşitlendirdik. Araç kiralama sektörü büyümeye devam ediyor. Artık yurt dışına da açılabilir hale geldik. Ürünlerimiz yurt dışıyla rekabet edebilecek hale geldi. Bu konuda yeni açılımlarımız da var. Yurtdışına açıldığımız markamız Bookcars web sitesi. Bu marka altında 14 dilde destek veren bir sitemiz ve mobil uygulamamız var. Bu, yurtdışı tedarikçilerimiz üzerinden araç kiralama yapabildiğimiz bir markamız. İlk öncelikli hedeflediğimiz pazar Avrupa ve özellikle İspanya tarafı. Müsaitliklerimizi o tarafa yapmaya çalışıyoruz ama tüm dünyaya da genişliyoruz. Şu anda tedarikçilerimiz o kadar yaygın ki 100 tane ülkede araç kiralama yapabilirsiniz. Yolcu360’ın bütün yatırımı Türkiye’de. Varlığını Türk ekibiyle yürüten bir şirket.”
Yolcu360 CTO'su Utku Altınkaya, yurt dışına açılacak girişimlerin ve şirketlerin ihtiyacı olan teknolojik altyapılara ve atılması gereken adımlara değindi:

“Bizim yurt dışına açılmamız demek o tedarikçilerle kontrat yapmamız anlamına geliyor. O vakit destek verdiğimiz dilde konuşabilen çalışanlarımız olması gerekiyor. Teknoloji tarafında ise ürünler zaten farklı dillere destek verecek şekilde geliştiği için o seçeneklerin eklenmesi yeterli olacaktır. Bizim zaten Cloud-native bir altyapımız var. Yani bizim sunucularımız, dünyanın herhangi bir yerine yayılarak çalışabiliyor. Bu yüzden iş yüküne göre otomatik olarak ölçeklenebilir bir altyapımız var. Bu modern altyapı sayesinde coğrafi limitlere takılmadan yerleşme yapabiliyoruz. Bu sayede herhangi bir yerde yanıt verebilen bir sistemimiz oluyor. Dünyanın her yerinde aynı kalitede hizmet sunabiliyoruz. Yurt dışında hizmet verebilmek için dil desteği mutlaka gerekiyor. 14 dil desteği veriyoruz biz. Klasik içerik üretim sisteminden uzaklaştık. Headless CMS altyapısı kullandığımız içerik üreten bir ürünümüz var. Onun bir de yapay zeka bağlantısı var. Bu 14 dilin çevirisi, yapay zeka destekli olarak yapılıyor. Gerçek zamanlı demiyorum ama biz OpenAI ürünlerini kullanarak belirli açıklamaları CMS üzerinden çevirebiliyoruz. Yurt dışına açılmayı düşünen girişimler için bu tür teknolojik yatırımları yapmak gerektiğini söyleyebilirim.”

Dünya genelinde araç sahibi olma talebinin pandemiden bu yana azaldığını belirten Altınkaya, şunları söyledi:
“Bütün dünyada araç sahibi olma talebi azalıyor. Paylaşıma daha çok yakınlaşıyoruz. Bunun nedenlerinden birisi araç fiyatlarının artması. Diğeri, tedarik sorunları yaşanması. Pandemi sürecinde insanlar araç sahibi olmadan da yaşayabildiklerini gördü. Biz paylaşmayı öğrendik biraz pandemide. O yüzden kiralama sektörünün büyüdüğünü görüyoruz. Biz, insanlara hem bireysel olarak taşımada hizmet sağlıyoruz. Öte yandan fiyatlardan dolayı da araç kiralama tercih ediliyor. Şirketler için de böyle bir durum var. Şirketler de müşterimiz oluyor. Uzun dönem kiralama yapabiliyorlar. Kendi çalışanları için de yapıyorlar. Kendi aracı yerine kiralama yöntemini tercih eden birçok şirket var. Bu sektör şimdilik potansiyelinin altında ama giderek büyüyecek. Binek araçlar kadar ticari araçlar da kiralanabiliyor. Tedarikçimizde böyle bir ürün varsa kiralanabiliyor.”
Yorum yaz