Titanik enkazının yakınında kaybolan Titan adlı batiskafı bulmaya çalışan çok uluslu misyonun baş koordinatörü, oksijenlerinin tükendiğinden endişe edilen içerdeki beş kişiyi canlı kurtarmaya odaklanmaya devam ettiklerini söyledi.
NBC'ye konuşan ABD Sahil Güvenlik Komutanı Tuğamiral John Mauger, ekiplerin 'tümüyle kararlı olduklarını' belirterek şunları söyledi:
"Özellikle karmaşık vakalarda insanların yaşama iradesinin de gerçekten hesaba katılması gerektiği durumlarla karşılaşmaya devam ediyoruz. Dolayısıyla aramaya devam ediyoruz ve kurtarma çalışmalarını sürdürüyoruz."
Batiskafa ulaşma çabalarını, ABD, Britanya, Kanada ve Fransa'dan arama-kurtarma ekipleri yürütüyor.
Dört zengin ile bir denizaltı pilotu
Kayıp batiskafta havacılık sektöründe hizmet veren Action Aviation'ın sahibi Britanyalı milyarder Hamish Harding, Pakistanlı iş insanı Şahzada Davud ve oğlu Süleyman Davud, denizaltının sahibi OceanGate şirketinin kurucusu ve Üst Yöneticisi (CEO) Stockton Rush ve Fransız denizaltı pilotu Paul Henry Nargeolet bulunuyor.
'İçi buz gibi olmuştur'
CNN'e konuşan eski denizaltı kaptanı David Marquet, yolcuların muhtemelen susamış, aç ve çok halsiz olduklarını öngördü. Marquet, şu tahminde bulundu:
"Aracı çevreleyen su donma noktasında ve bu, geminin içini buz gibi yapıyor. Denizaltı parçalarının içi buz tutmuş durumda. Yolcular bir araya toplanmış şekilde vücut ısılarını korumaya çalışıyor. Oksijenleri azalıyor ve karbondioksit soluyorlar."
96 saatlik süre bugün TSİ 14.00 sularında doldu
Titan, 2.5 saat sürmesi öngörülen yolculuk için yaklaşık 96 saatlik oksijen kaynağıyla yola çıktı. GPS'nin çalışmadığı su altında, yüzeydeki Polar Prince isimli gemiden gelen mesajlarla yönlendirilen ve Elon Musk'ın şirketi SpaceX'e ait Starlink uydu internet sistemini kullanan Titan'la iletişim, dalışından 1 saat 45 dakika sonra kesildi. Oksijenin dayandığı 96 saatlik süre de bugün TSİ 14.00 sularında doldu.
'Uzun süre su altında kalmaya uygun olmayan ilkel bir araç'
Bilet fiyatının 250 bin dolar olduğu Titan, 6.4 metrelik uzunluğu, alan darlığı ve sınırlı gıda stokunun yanında yetersiz teknolojik ekipman nedeniyle uzman tarafından 'ilkel' olarak niteleniyor ve uzun süre su altında kalmak için uygun olmadığı vurgulanıyor.
Direksiyonda video oyunu kontrolörü var
Üstüne üstlük batiskafın, diğer bazı deniz araçlarında da kullanılan video oyunu kontrolörüyle yönetildiği ortaya çıktı.
Daha önce dalış yapanlar sorunlu olduğunu anlamış
CNN'e konuşan Discovery Channel'ın Expedition Unknown isimli programının sunucusu Josh Gates, '2021'de çekim ekibiyle Titan'da test dalışı yaptığını, dalışın zorlu geçtiğini, dalış esnasında denizaltının birçok problemi olduğunu anladıklarını ve Titan'da bölüm çekmemeye karar verdiklerini' anlattı.
Dışarıdan yardım olmadan çıkamazlar
Titan'ın kendi kendine yüzeye çıkması durumunda bile dışarıdan 17 cıvatayla kapatıldığı için yolcuların dışarıdan yardım olmadan çıkması mümkün değil.
30 dakika aralıklarla gelen sesler duyuldu
ABD Sahil Güvenliği'nin daha önceki açıklamasında, suyun altından batiskafa ait olabilecek birtakım sesler saptandığı; sözkonusu seslerin 30 dakika aralıklarla duyulduğu ifade edilmişti. Ancak bu seslerin, Titan'a ait olup olmadığı kesinleşmemişti.
20 bin kilometrekarelik bir alanı taradılar
ABD ve Kanada askeri uçakları, sahil güvenlik gemileri ve tele güdümlü robotları içeren çok uluslu misyon, su yüzeyinde 20 bin kilometrekarelik bir alanı taradıktan sonra, çabalarını Kuzey Atlantik'te sonar tarafından tespit edilen su altı seslerine yakın bir yere odakladı.
Robotlar dipte arama yapıyor
Bugün erken saatlerde Fransız araştırma gemisi Atalante, suyun 6 bin metre altında arama yapabilen insansız robot konuşlandırdı. Victor 6000 adlı robot, kurtarma için en büyük umut olarak görülüyor.
Kanada gemisi Horizon Arctic'in robotu da okyanus tabanına ulaşıp aramaya başladı.
Tıbbi personel ve basınç odası taşıyan gemiler de bölgeye doğru yola çıktı.