‘TCG Anadolu, Juan Carlos ile birebir aynı tasarım değil’
TCG Anadolu, 2014’te çıkan bir ihalenin sonucunda geldi. Bu ihale sonucunda istenen büyük güverteli, helikopter kullanımına uygun amfibi amaçlı olacak bir gemiydi. Burada İtalyanlar, Çinliler ve İspanyollar bir tasarım ile geldiler. En mantıklı tasarım İspanyollarınkiydi. İlk tekliflerinde güverteyi rampalı değil de düz olarak teklif ettiler. Ancak sonra bunun tekrar tasarlanıp yapılmasının maliyetli olacağı için Türk Deniz Kuvvetleri de olduğu gibi kalmasını tercih etti. Böylece rampa güverteli, uçak da taşıyıp kullanabilen amfibi gemimiz oldu. Ancak uçak gemisi değil.
En önemlisi sevk sistemlerimiz değişti. Onlar gaz tribünlü sevk sistemi kullanırken biz dizel-elektrik sevk sistemi kullandık. Hem daha çevreci, daha ekonomik hem de menzili daha uzun oldu. Bu konuda İspanyollar çok destek oldu. Genelde büyük gemi inşaat şirketleri tasarımı verir ve üzerinde çok fazla müdahale izni vermez.
‘Dünyada bir ilk olacak’
Savunma sanayi konusunda teknoloji çok yüksek hızda gelişiyor. Bundan 10 sene önce bu gemi inşaatı başlarken insansız hava araçları konusu daha emekleme safhasındayken şu anda silahlı insansız hava araçlarının dünyanın her yerinde kullanıldığını görüyoruz. Bu konuda da çok iyi bir yerde olduğumuz için bu insansız hava araçlarının deniz sistemlerinde kullanılması konuşulmaya başlandığı zaman haliyle gemi önem kazanmaya başlıyor. Fakat elinizdeki uçak taşıyan amfibi gemiden insansız hava aracı kullanmak düşünüldüğü kadar kolay değil. Cumhurbaşkanı Erdoğan da bunu belirtiyor. Bir gemi yapılacak, TCG Anadolu’ya benzeyecek ama daha farklı özellikleri olacak. Boyu uzun olabilir, güverte daha geniş olabilir ve böylece ağırlıklı olarak insansız hava araçlarımızın kullanılacağı bir gemi yapacağız. Bu dünyada da bir ilk olacak.