Kullanıcılarının gizli kalmasını istediği kişisel bilgileri har vurup harman savurmasıyla tanınan Facebook, kendi sitesi dışındaki faaliyetlere ilişkin 'Off-Facebook Activity' isimli uygulamayı ağustosta İrlanda, İspanya ve Güney Kore'de kullanıma sokmasının ardından tüm dünyada erişilir hale getirdi.
The Washington Post'un "Kameraların nerede olduğunu unuttuğumuz bir reality TV programında yaşadığımızı bize hatırlatıyor" diye nitelediği uygulama, Facebook kullanıcısı olmasa bile internete giren herkese sanal faaliyetlerinin nasıl izlendiğini gösteriyor.
Uygulama, kişi hakkında ziyaret ettiği diğer websiteleri, kullandığı diğer uygulamalar üzerinden Facebook'ta toplanan tüm bilgileri gösteriyor. Bunları göstererek kullanıcıya silme ya da yerli yerinde bırakma fırsatı da sunuyor.
Bu, en temelde, kullanıcılara diğer websitelerindeki ya da uygulamalardaki faaliyetlerine dayanılarak karşılarına nokta atışı reklam çıkarmak için kullanılan verileri silme imkanı sunuyor.
Satış yapmak isteyen veriyi Facebook'a gönderiyor, Facebook reklam olarak kullanıcının karşısına çıkarıyor
Kullanıcıları hakkında çok fazla şey bilen Facebook, aynı zamanda dünyanın en büyük reklamcılarından biri.
O yüzden websiteleri ve uygulamalar kullanıcıları hakkındaki verileri Facebook'a devrediyor, Facebook da kullanıcıları nokta atışı reklamlarla hedef alıyor.
Örneğin Facebook hangi kullanıcılarının ayakkabı meraklısı olduğunu biliyorsa, onların karşısına ayakkabı reklamı çıkarıyor.
Dolayısıyla ayakkabı üreticileri, ayakkabı bakan herkesin verilerini Facebook'a veriyor.
Küresel Veri Mahremiyeti Günü'nde
Sosyal medya devi 'Off-Facebook Activity' isimli uygulamayı tüm dünyada erişilebilir hale getirmeyi, veri korunmasının önemini vurgulamaya yönelik Küresel Veri Mahremiyeti Günü'ne denk getirdi.
Art arda skandallarla büyük imaj ve servet kaybına uğrayan Facebook, bu uygulamayı devreye sokmasının işlerini olumsuz etkileyebileyeceği, ama insanlara kendileriyle ilgili veriler üzerinde kontrol hakkı vermenin her şeyden önemli olduğu açıklamasını yaptı.
Uygulamaya girip silmek mümkün
Facebook kurucusu ve CEO'su Mark Zuckerberg,"Off-Facebook Activity, şeffaflık ve denetimde yeni bir düzeyi temsil ediyor" derken, sosyal medya devinin Kuzey Avrupa operasyonlarının başkan yardımcısı Steve Hatch ayrıca Britanya'daki milyonlarca kullanıcının 'Privacy Checkup' uygulamasıyla kendi mahremiyet ayarlarını denetleyebileceğini, dolayısıyla kimle neyi paylaştığını kontrol edebileceğini söyledi.
Facebook yetkililerine göre ortalama akıllı telefon kullanıcısının elinin altında 80'den fazla uygulama var ve her ay bunların yaklaşık 40'ını kullanıyor, bu da kime ne veri gönderdiğini takip etmeyi zorlaştırıyor.
'Off-Facebook Activity' kullanmak için Facebook uygulamasındaki ayarlara gidiliyor, 'Off-Facebook Activity' seçiliyor, kişisel faaliyetleri paylaşmış uygulamalar ve websitelerinin özeti inceleniyor, ayarlar düzenleniyor, Facebook dışı faaliyetlere hangi uygulamalar ve websitelerinin erişebileceği düzenleniyor.
Facebook bununla ilgili yayımladığı açıklamada "'Off-Facebook Activity', sizin faaliyetlerinizle ilgili bize enformasyon gönderen uygulamalar ve websitelerinin özetini görmeniz ve isterseniz hesabınızı bu enformasyondan temizlemeniz için size imkan sunuyor" dedi.
'Silerseniz, reklam göndermek için kullanamayacak'
Facebook'un elinde olan diğer websitelerinden toplanmış verilerin hepsini silerseniz, o zaman şirketin bunu Facebook, Instagram, Messenger'da özel olarak sizi hedef alan reklam göndermek için kullanamayacağı belirtildi.
Facebook, yaklaşık 2 milyar kullanıcısını mahremiyet ayarlarını gözden geçirmeye de çağıracak.
Zuckerberg "Enformasyonunuzu kolaylıkla anlamalı ve yönetebilmelisiniz, o yüzden mahremiyet kontrollerinizin güçlendirilmesi çok önemli" dedi.