‘MAVİ TUTKU EKİBİ, SELÇUK KOLAY VE DENİZ KUVVETLERİ KOMUTANLIĞI GÜÇLERİNİ BİRLEŞTİRDİ'
‘YABANCI DALGIÇLARIN İLGİSİNİ ÇEKİYOR'
Batık U-20 ve U-23 denizaltılarının iyi korunduğu için dalgıçların ilgisini çektiğini söyleyen Aslan, ancak Karadeniz'deki hava şartlarının anında değişebildiğini ve sıklıkla fırtınalar olduğunu, bu nedenle yurtdışından birçok dalgıcın dalış yapma fırsatı bulamadığını, ancak dalışların yasak olmadığını ve uygun hava şartlarında bunun yapılabileceğini aktardı.
Batırılan üçüncü denizaltı U-19'un diğer iki araca göre muhtemelen daha derinde olduğu için şimdilik bulunamadığını söyleyen Aslan, sözlerine şöyle devam etti:
‘ALMANYA DA İLGİ GÖSTERİYOR'
Almanya'nın da batık denizaltılarına ilgi gösterdiğini ifade eden Aslan, şunları aktardı:
"Oradan U-20'yi görmek için gazeteciler geldi, su altına daldılar, çekim yaptılar, denizaltı hakkında yazdılar. Bu canlı bir tarih. Rusya'dan denizaltılarla ilgili resmi teklif gelmedi, fakat elbette ki Rus tarafıyla bu konuda bir takım temaslar mümkün."
NE OLMUŞTU?
Bunun üzerine Almanlar gemileri parçalara ayırarak, 7 bin kilometre karadan taşıdı ve 4 ayda Romanya'ya ulaştırdı. Burada parçalar yeniden birleştirildi, gemiler Köstence Limanı'ndan denize indirildi. 6 gemi 1942 — 1944 döneminde Rusya Donanması'na karşı 56 operasyon gerçekleştirildi.
Denizaltılardan 3 tanesi Rusya tarafından batırıldı. Diğer üçü ise Karadeniz'de mahsur kaldı. Mürettebat, gemileri Türk karasularına yakın noktalarda batırdı ve karaya çıktı.