YAŞAM

Arama motorları, kullanıcıların gizli düşüncelerini ortaya çıkardı: Kocam yalancı

Uzmanlar arama motorlarından elde edilen verilerin nasıl kullanıldığını ve geleneksel araştırma sonuçlarından farklarını anlattı.
Sitede oku

'Facebook, Android telefonlardaki arama ve mesaj bilgilerini topladı'
Arama motorları ve yetişkinlere yönelik sitelerden elde edilen bilgiler en doğru ve objektif olanlardır. Gerçek düşüncelerini ve duygularını saklamaya alışmış insanlar, onları rahatsız eden konularla ilgili arama motoruna yazarlar. Bu şekilde elde edilen büyük miktardaki bilgiler, kullanıcıların sosyal ağlarda ne yazdıklarını veya paylaştıklarını değil, gerçekte ne düşündüklerini gösteriyor. Uzmanlar bu verilerle nasıl çalışır ve bu veriler geleneksel araştırma sonuçlarından çok mu farklı?

AĞ VİRÜSÜ

2008'de, Google arama motoru, enfeksiyonun nerede ve ne kadar hızlı yayıldığını izlemek için aramada kullanıcılar tarafından girilen anahtar kelimeleri temel alan ‘Google Grip Trendleri' uygulamasını başlattı. Uzmanlar, grip hastalığına yakalanma seviyesinin, bunun nasıl tedavi edileceğine ilişkin arama taleplerinin sayısıyla doğrudan ilişkili olduğunu tespit etti.

Sonuç olarak, ‘grip belirtileri' ve ‘kas ağrısı' gibi arama ifadelerine odaklanan Google, Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezi'nden önce mevsimsel grip virüsünün yayılma oranı hakkında bir rapor yayınladı. Şirket çalışanlarının raporu, arama motorundan alınan bilgilerle nasıl çalıştıklarına dair ayrıntılı bir açıklama ile 2009 yılında Nature dergisinde yayınlandı. Ve tüm dünyadaki bilim insanları, bu yeni veri kaynağına odaklandılar: insanların internette arama davranışları.

TOPLUMUN KARANLIK YÜZÜ

Yerli arama motorunun, sonuçları Google'dan çektiği ortaya çıktı
2018'e gelindiğinde, arama sorgularından elde edilen kapsamlı verilere dayanan yaklaşık yedi yüz bilimsel makale vardı. Çalışmaların yarısına yakını bilgisayar bilimlerine, geri kalanı biyoloji, tıp, ekonomi ve sosyolojiye aitti.

Özellikle sosyal bilimlerde hiç beklenmedik sonuçlar ortaya çıktı. Ekonomist Seth Stevens-Davidovits'in 2013 yılına ait çalışması, Amerikalılar arasında ırkçı tutumlar ve önyargıların oldukça yaygın olduğu, oysa geleneksel kamuoyu ölçümlerinin tam tersini gösterdiğini ortaya çıkardı. Üç yıllık (2004 2007) verileri analiz ettikten sonra, Davidovits, olumsuz karşılanan "nigger" (zenci) kelimesinin en az ‘migren' veya ‘ekonomist' kadar sık arandığını tespit etti.

Moskova'da düzenlenen bilim festivali Geek Piknik'te konuşan Davidovits, konuyla ilgili şu ifadeleri kullandı: "Devasa arama motorlarının gücü ve iktidarı, insanların başkalarına anlatamadığı şeyleri, onlara güvenerek anlatmalarından kaynaklanıyor. Evde yalnız bulunan birçok Amerikalı şok edici, ırkçı sorgulamalar yapıyor. Geleneksel yöntemlerle tespit edilemeyen toplumun karanlık yüzü arama motorlarından alınan veri analizlerinde görülüyor. "

KADINLAR HANGİ KONULARDA SESSİZ?

ABD'de Facebook'a Cambridge Analytica skandalı soruşturması
Rus sosyolog Katerina Guba, Internet'ten gelen büyük verilerin modern bilimi tamamen değiştirebileceğini söylüyor. Bilim insanları artık kullanıcıların kendileri tarafından üretilen verilere önem veriyorlar (insanlar yazılar yazıyor, emojiler kullanıyor, fotoğraf yüklüyor) ve artık önceden belirlenmiş bir prosedüre göre hareket etmeyip, mevcut hipotezlerle ilgilenmiyorlar.

Ancak Davidovits, sosyal ağlardaki yazılara ve emojilere güvenmenin faydalı olmayacağından emin. Ona göre, temel gerçek, arama motorlarında ve porno sitelerindeki anonim aramalarda saklıdır.

Bilim insanı Geek Piknik festivalindeki aynı konuşmasında, "İntihar, kürtaj, korku, dinsel hoşgörüsüzlük, seks gibi özel konular sosyologlar için bir bilgi deposudur." Belirlrmesinde bulunarak, "İnsanlar sosyal ağlarda asla söyleyemeyeceği ve yazamayacağı şeyleri arama motoruna girerek buluyor "dedi.

Herhangi bir geleneksel anket (anonim olarak değerlendirilse bile) dürüstlük düzeyinde arama motorlarındaki verilerin gerisinde kalır. Eğer küçük bile olsa bir tanınma olasılığı varsa, kişi gerçekte olduğundan daha iyi görünmeye çalışır. Bu nedenle, örneğin, Facebook'ta ‘Kocam…' kelimesiyle başlayan ifade genellikle ‘romantik', ‘önemseyen', ‘en iyi' ile biter, Google'da ise daha çok "kocam bir yalancıdır" ve "kocam bir alkoliktir" şeklindedir.

Yorum yaz