AĞ VİRÜSÜ
2008'de, Google arama motoru, enfeksiyonun nerede ve ne kadar hızlı yayıldığını izlemek için aramada kullanıcılar tarafından girilen anahtar kelimeleri temel alan ‘Google Grip Trendleri' uygulamasını başlattı. Uzmanlar, grip hastalığına yakalanma seviyesinin, bunun nasıl tedavi edileceğine ilişkin arama taleplerinin sayısıyla doğrudan ilişkili olduğunu tespit etti.
Sonuç olarak, ‘grip belirtileri' ve ‘kas ağrısı' gibi arama ifadelerine odaklanan Google, Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezi'nden önce mevsimsel grip virüsünün yayılma oranı hakkında bir rapor yayınladı. Şirket çalışanlarının raporu, arama motorundan alınan bilgilerle nasıl çalıştıklarına dair ayrıntılı bir açıklama ile 2009 yılında Nature dergisinde yayınlandı. Ve tüm dünyadaki bilim insanları, bu yeni veri kaynağına odaklandılar: insanların internette arama davranışları.
TOPLUMUN KARANLIK YÜZÜ
Özellikle sosyal bilimlerde hiç beklenmedik sonuçlar ortaya çıktı. Ekonomist Seth Stevens-Davidovits'in 2013 yılına ait çalışması, Amerikalılar arasında ırkçı tutumlar ve önyargıların oldukça yaygın olduğu, oysa geleneksel kamuoyu ölçümlerinin tam tersini gösterdiğini ortaya çıkardı. Üç yıllık (2004 2007) verileri analiz ettikten sonra, Davidovits, olumsuz karşılanan "nigger" (zenci) kelimesinin en az ‘migren' veya ‘ekonomist' kadar sık arandığını tespit etti.
Moskova'da düzenlenen bilim festivali Geek Piknik'te konuşan Davidovits, konuyla ilgili şu ifadeleri kullandı: "Devasa arama motorlarının gücü ve iktidarı, insanların başkalarına anlatamadığı şeyleri, onlara güvenerek anlatmalarından kaynaklanıyor. Evde yalnız bulunan birçok Amerikalı şok edici, ırkçı sorgulamalar yapıyor. Geleneksel yöntemlerle tespit edilemeyen toplumun karanlık yüzü arama motorlarından alınan veri analizlerinde görülüyor. "
KADINLAR HANGİ KONULARDA SESSİZ?
Ancak Davidovits, sosyal ağlardaki yazılara ve emojilere güvenmenin faydalı olmayacağından emin. Ona göre, temel gerçek, arama motorlarında ve porno sitelerindeki anonim aramalarda saklıdır.
Bilim insanı Geek Piknik festivalindeki aynı konuşmasında, "İntihar, kürtaj, korku, dinsel hoşgörüsüzlük, seks gibi özel konular sosyologlar için bir bilgi deposudur." Belirlrmesinde bulunarak, "İnsanlar sosyal ağlarda asla söyleyemeyeceği ve yazamayacağı şeyleri arama motoruna girerek buluyor "dedi.
Herhangi bir geleneksel anket (anonim olarak değerlendirilse bile) dürüstlük düzeyinde arama motorlarındaki verilerin gerisinde kalır. Eğer küçük bile olsa bir tanınma olasılığı varsa, kişi gerçekte olduğundan daha iyi görünmeye çalışır. Bu nedenle, örneğin, Facebook'ta ‘Kocam…' kelimesiyle başlayan ifade genellikle ‘romantik', ‘önemseyen', ‘en iyi' ile biter, Google'da ise daha çok "kocam bir yalancıdır" ve "kocam bir alkoliktir" şeklindedir.