"10 soruda çember sistemi ve giderilemeyen belirsizlikler" başlıklı bir çalışma hazırlayan Eğitim-Sen'in raporuna göre, "öğrenciler istemedikleri okula yerleşmeyecek" yaklaşımı geçerliliğini yitirecek.
Cumhuriyet'in aktardığı habere göre Eğitim-Sen'in raporu şöyle:
1- TEOG kalktı, yerine ne getiriliyor?
2-TEOG yerine yeni bir merkezi sınav geliyor mu?
Evet, yeni bir merkezi sınav sistemi geliyor. 2017- 2018 öğretim yılında kamu okullarının ve özel okulların 8. sınıfında bulunan yaklaşık bir milyon iki yüz bin öğrenci var. Bu öğrencilerin yüzde 10'u, yani 120 bin öğrenci, Milli Eğitim Bakanı tarafından "nitelikli okul" olarak tarif edilen 600 liseye merkezi sınavla yerleşecek. Sınavdan yüksek puan alan öğrenciler, bu okullarda okuyabilmek için il değiştirmek zorunda kalacak ya da ekonomik koşulları el vermediği için bu okullara gidemeyecek.
3-Sınavla öğrenci alacak liseler açıklandı mı?
4-Sınavda yüksek puan alamayan öğrenciler ne olacak?
5- ‘Çember Sistemi' nasıl olacak?
6-Neden 3 çember çiziliyor, tek çember olsa olmaz mı?
7- Bu konuyu biraz daha açabilir misiniz?
8-Öğrencinin ‘evine en yakın okula gitmesi', okullar arasındaki eşitsizlikleri göz önüne aldığımızda ne tür sorunlar yaratabilir?
9-Özel liselerin bu sistemdeki yeri nedir?
Özel okulların kontenjanları belli olmaması ve TEOG sonrasının kaosa dönüşmesinden dolayı bu konu belirsizliğini koruyor. Bilinen tek şey, AKP'nin ve MEB'in özel liselerin sayısını artırmak için öğrenci başına 7 bin liraya varan teşvikler vermesi ve bu liselerin sayısını artırması. Öğrencilerin özel okullara öncelik vermesi için de özel okul tercih ve yerleştirmelerinin devlet okullarının tercih ve yerleştirmelerinden 15 gün önce başlayıp bitecek olması da bu okullara öğrencilerin yönlendirilmek istendiğinin açık kanıtı.
10-Ne yapılmalı?
‘Her öğrencinin istediği okula gitmesi' en doğal hakkı olmalı. Sınavsız ve her öğrencinin istediği okulda eğitim alması savunulması gereken en temel yaklaşım olmalı. Bu nedenle eğitimin hiçbir kademesinde öğrencilere ve dolayısıyla ailelerine dayatmada bulunmamalıdır. Her öğrencinin kendi ilgi ve becerisi doğrultusunda hangi alanda okuyacağını kendisinin belirleyeceği bir eğitim sistemi oluşturmayı hedeflemeden atılacak her adımın, eğitimde yaşanan kaosu derinleştirmekten başka bir işe yaramayacağı unutulmamalı.