Çerezler ve kişisel verilerin korunması yönündeki adımların iş dünyasına yansımaları
“Google izin modu, yani ‘consent’ modu. İzin verme, onam verme(rıza) şeklinde Türkçe söyleyebiliriz. Buradaki onam verme önemli bir detay. ‘Benim verimi işlemeye, bunu tutmaya, bununla alakalı analiz yapmaya veya reklam vermeye izin veriyorum’ demenin teknik tarafı. Bir uygulamaya veya web sitesine gelindiğinde, başta analitik olmak üzere kaç sayfa dolaşıldığı, ne kadar sitede kalındığı, hangi sayfaların dolaşıldığı, form doldurulup doldurulmadığı, satın alma işlemi yapılıp yapılmadığı vb. birçok veri izleniyor. Ayrıca arama motoru, reklam platformları, sosyal medyalar olsun, reklamlar veriliyor. Buraların kişiselleşebilmesi için kullanıcıların verileri toplanıyor. Bunlarla alakalı izin alma durumu oluştu. Bu durumu şöyle açıklamak lazım.
Google’ın tarafında, Avrupa Birliği ve Avrupa Ekonomil Bölgesi üyeleriyle alakalı zorunluluk oldu. Fakat Türkiye’de şöyle bir durum var: Bizde KVKK çıkarıldı. Orada çerez yönetimi diye bir alan var. Bir siteye girdiğinizde ‘çerez’ isimli, bütün hareketleri kaydeden bir dosya tutuluyor. Tarayıcınızda aslında bir dosya tutuluyor ve şirketler bunlarla analiz yapabiliyor. Bunlarla ilgili izin alınması gerektiği KVKK’da açık. Konu her ne kadar Avrupa ile ilgili olsa da KVKK olduğu için bizde de zorunluluk vardı. Google analitik tarafta çok kullanılıyor. Dolayısıyla bu açıdan baktığımızda, Google diyor ki ‘Artık izin almalısınız. Ben bu izni görmeliyim. İzin yoksa ben analitik tutmayacağım ve reklam özelleştirmesi yapmayacağım’ diyor. Google çok büyük bir yapı. Analitik tarafı var, reklam tarafı var bir de Chrome diye bir tarayıcısı var. Dünyanın en çok kullanılan tarayıcısı. Dijital sürecin her adımında varlar. Dolayısıyla onların kurallarına göre oynamak gerekiyor. Buradaki izinleri takip ediyorum.
Geçmişte böyle bir yapı yoktu. Eğer artık izin alınmazsa, Google otomatik olarak reddedecek ve analizleri otomatik olarak göremeyecek. Bunun site sahiplerinin veya dolaylı yoldan ajansların ve IT ekiplerinin yani siteyle ilgilenen tarafın yapması gereken bir şey. KOBİ’lerin ve kurumların çoğu ajanslarla çalışıyor. Ama günün sonunda sorumlu sıfatıyla başta olan kişinin bunu yapması gerekiyor. Çerez yönetiminde zaten zorunluluğumuz vardı. Siz bir siteye girdiğinizde genelde aşağıda bir bilgilendirme çıkar. Çerezlerde nelerin kabul edilip edilmediğine dair seçenekler çıkar. ‘Hepsini kabul et, hepsini reddet’ gibi. Çoğu kişi buna hiç tıklamaz veya hepsini kabul et seçeneğine tıklar. Bunun Google kısmı şöyle işliyor: Arka tarafta Google’a bir bilgi atılıyor. Teknik ekipler bir bilgi parçacığıyla Google’a izin alıp almadığını belirtiyor. Oradaki teknik detayı, konuyla ilgilenen IT ekibi veya ajanslar, Google tarafında bir ayarlama yapıyor.”